27 września, 2022

Czy umowa Amazona z Grubhubem zabije marzenia Ubera i Doordash o dostawach żywności?

6 lipca w branży dostaw żywności odbiły się głośne wiadomości, gdy Amazon (NASDAQ: AMZN) ogłosił partnerstwo z Grubhub, spółką zależną Just Eat Takeaway (OTC: JTKWY) . W ramach umowy członkowie Amazon Prime mają możliwość bezpłatnego korzystania z Grubhub+ – usługi subskrypcji premium firmy – w Stanach Zjednoczonych. Biorąc pod uwagę ogromne znaczenie Amazon Prime, konkurenci Grubhub, Uber i Doordash , zauważyli, że ich akcje gwałtownie wyprzedały się w dniu ogłoszenia.

Sprawdźmy, co to partnerstwo oznacza dla Grubhuba i całego rynku dostaw żywności.

Darmowy Grubhub+ przez rok
Głównym ogłoszeniem Grubhuba było to, że obecni członkowie Amazon Prime mogą wypróbować Grubhub+ za darmo przez cały rok. Grubhub+ kosztuje zwykle 9,99 USD miesięcznie, więc jest to ogromna okazja dla użytkowników dostarczających żywność. Z ponad 150 milionami kont Prime w Stanach Zjednoczonych, Grubhub może dotrzeć z tą ofertą do praktycznie całego kraju. (Pamiętaj, że wiele kont Prime ma wielu użytkowników.)

Oprócz partnerstwa Amazon zgodził się na przejęcie 2% udziałów w Grubhub z możliwością zwiększenia go do 15% w przyszłości. Ponieważ Grubhub jest spółką zależną Just Eat Takeaway, trudno obliczyć, ile warta jest ta stawka, ale prawdopodobnie jest to kluczowy powód, dla którego Amazon zgodził się na transakcję. Jeśli sprawy potoczą się dobrze dla Grubhuba, będzie on mógł podzielić się plusem.

Jak to boli Doordash i Uber
DoorDash i Uber to królowie dostaw jedzenia w Stanach Zjednoczonych. W maju 2022 r. zewnętrzni analitycy oszacowali, że DoorDash miał 59% udziału w rynku miesięcznej sprzedaży, a Uber 27% (łącząc Uber Eats i Postmates). Te udziały w rynku wzrosły w ciągu ostatnich kilku lat kosztem Grubhuba, który w maju miał zaledwie 13% udziału w rynku.

To całkiem oczywiste, jak to partnerstwo z Amazonem może zaszkodzić Doordash i Uberowi. Dostawa żywności jest prawie w całości biznesem towarowym i jeśli Grubhub może zaoferować konsumentom lepszą cenę, dotowaną przez jedną z największych firm na świecie, prawdopodobnie wielu klientów zmieni dostawcę.

Już teraz widzimy, jak to się dzieje, a aplikacja mobilna Grubhuba pnie się w górę rankingu sklepów z aplikacjami w Stanach Zjednoczonych. Gdybym był inwestorem w Uber lub Doordash, obserwowałbym to partnerstwo Amazona z dużym zainteresowaniem, ponieważ mogłoby to stanowić ogromne zagrożenie dla długoterminowej wartości moich akcji.

Tu jest mnóstwo na linii. Doordash wygenerował prawie 5 miliardów dolarów przychodu w 2021 roku. Przy sprzedaży dostaw żywności rosnącej obecnie o 8% rocznie, może to być ogromna szansa zarówno dla Grubhuba, jak i Amazona, jeśli uda im się odzyskać znaczny udział w rynku od tych rywali w dostawach.

Dlaczego to nie ma znaczenia
Chociaż Amazon i Grubhub mają duże możliwości uzyskania przychodów dzięki temu partnerstwu, dostawa żywności jest trudnym biznesem do zarabiania pieniędzy. DoorDash odnotował ogromne straty operacyjne w 2020 i 2021 r., mimo że zyskał udział w rynku i miał idealne środowisko operacyjne podczas blokad COVID-19. Uber nigdy nie wypracował dodatniego zysku operacyjnego .

Amazon oczywiście będzie w porządku, ponieważ to tylko niewielka część jego ogólnej działalności. Ale jeśli myślisz o zainwestowaniu w Just Eat Takeaway z powodu tej umowy z Grubhub, powinieneś ocenić, czy te modele biznesowe są zrównoważone finansowo na dłuższą metę. Jeśli nie, najlepiej całkowicie unikać miejsca na dostawę żywności .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.